Kommunala skolan har mindre resurser
Varför väljer man en friskola i stället för den kommunala? Säkert är det så att man inte är nöjd med vad man hört om dåliga resultat när det gäller betygen eller att det är stökigt i kommunens skolor. Förväntningarna är därför stora på friskolan man väljer för sitt barn men hur blir det?
Vår lagstiftning säger att friskolorna har rätt till en skolpeng från kommunen. Den ska vara lika stor som kommunens kostnad per elev och ger då friskolorna samma resurser – alltså en kostnadsneutral och jämlik ersättning.
Men hur används resurserna? Jämfört med de kommunala skolorna så har friskolorna möjlighet att minska kringkostnaderna för elevhälsan. Skolverkets statistik visar att den kommunala skolan har en skolpsykolog per 1 800 barn medan friskolorna har en skolpsykolog per 3 300 barn. Elever med stora problem och mycket stora behov säger friskolorna nej till att ta emot – det kan naturligtvis inte kommunen göra. Kraven på dokumentation är också mindre på friskolan än på kommunen.
När elevhälsan är eftersatt och vissa elever ej tas emot blir det väl medel över av den kommunala skolpengen – den frågan ställer man sig – och visst är det så. De största friskolorna i Sverige gör stora ekonomiska vinster. Bland dem märks Vittra AB som bedriver verksamhet i Södertälje men även på många andra orter.
Då det är tillåtet för en friskolekoncern att fördela lika till sina skolor över hela landet är det en relevant fråga att ställa – används kommunens skolpeng till friskolorna enbart till dess elever i Södertälje? Vidare är det i Sverige – men ej i de övriga nordiska länderna – tillåtet att föra ut friskolors vinster ur landet. Går en del av Södertälje kommuns skolpeng till friskolor "på export"?
Berit Lagerwall
Pensionärspartiet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar